Sunday, June 27, 2010

80% Risiko Strok disebabkan oleh 5 Faktor Gaya Hidup

Strok, atau kegagalan serebrovaskular (CVA), terjadi apabila pembuluh darah tersumbat atau pecah sehingga mengganggu bekalan darah ke bahagian otak, menyebabkan sel-sel otak mati.

Keadaan ini dipanggil strok iskemik. Keadaan yang mendasari kegagalan jenis ini adalah pembentukan pengumpulan lemak yang melapisi dinding pembuluh darah. Keadaan ini disebut aterosklerosis. Strok iskemik menyumbang sekitar 87 peratus daripada kesemua kes.

Strok Hemoragik/ strok berdarah terjadi apabila salur darah melemah, pecah dan berdarah ke otak sekitarnya. Darah terkumpul dan menekan sel-sel disekeliling otak. Strok hemoragik menyumbang sekitar 13 peratus daripada kes strok.

Akibat dari gangguan bekalan darah, kawasan yang berkaitan dengan efek dari otak tidak dapat berfungsi, yang menyebabkan ketidakmampuan untuk menggerakkan satu atau lebih anggota badan pada satu sisi tubuh, ketidakmampuan untuk memahami atau merumuskan pertuturan, atau ketidakmampuan untuk melihat satu sisi bidang visual.

Menurut Dr Tan Chong Tin, perunding senior di Klinik Neurology dari Universiti Malaya Medical Centre, strok telah menjadi pembunuh nombor tiga di Malaysia selepas penyakit jantung dan kanser, dengan rata-rata 110 orang meninggal dunia setiap hari. (The Star, 25 Oktober 2005).

Dr Tan mengatakan bahawa 70% daripada pesakit strok yang sembuh berhenti mengambil bahagian dalam kegiatan sosial, 30% memerlukan bantuan dalam menghadapi kehidupan sehari-hari dan 15% pula meninggal dalam waktu satu bulan.

INTERSTROKE, sebuah kajian antarabangsa berskala besar, mendapati bahawa 10 faktor risiko telah menjelaskan 90 peratus daripada semua risiko strok, dengan tekanan darah tinggi memainkan peranan yang paling kuat (1).

Kajian yang dibentangkan pada tarikh 18 Jun 2010 di Kongres Dunia di Beijing mengenai Kardiologi melaporkan bahawa 10 faktor signifikan berkaitan dengan risiko strok adalah tekanan darah tinggi, merokok, aktiviti fizikal, nisbah pinggang-pinggul (obesiti dibahagian perut), diet, paras lipid dalam darah(lemak), diabetes, pengambilan alkohol, tekanan dan kemurungan, dan gangguan jantung(2).

Dari senarai itu, lima faktor risiko biasanya berkaitan dengan gaya hidup

* Tekanan darah tinggi
* Merokok
* Obesiti bahagian perut
* Diet
* Aktiviti fizikal

bertanggung jawab terhadap 80 peratus daripada semua risiko strok, menurut para penyelidik.

Sasaran mengurangkan tekanan darah dan merokok, dan menggalakkan aktiviti fizikal dan diet yang sihat, secara tetap dapat mengurangkan beban strok.

Dan perkara terbaik adalah mengubahsuai faktor-faktor gaya hidup tersebut.
  • Tekanan darah tinggi menunjukkan satu pertiga daripada semua risiko strok, menurut penyelidikan yang ditemui. Mereka yang mempunyai sejarah tekanan darah tinggi lebih dari dua setengah kali berkemungkinan mengalami strok berbanding mereka yang tidak.

    Doktor anda menentukan preskripsi anda dari berbagai jenis pil tekanan darah dengan mekanisma kerja yang berbeza yang sesuai dengan umur, jantina, masalah kesihatan yang sedia ada, pekerjaan anda dan aktiviti masa lapang. Tetapi untuk kejayaan rawatan ini sebahagian besar bergantung pada kepatuhan anda dengan rejim ubat yang dipreskripsi.

    Merokok merupakan satu lagi bahaya besar, dan ia berkaitan dengan satu daripada lima strok. Perokok mempunyai risiko dua kali ganda strok berbanding bukan-perokok. Lihat keluaran kami pada tajuk berhenti merokok DI SINI.

    Jaringan sel lemak perut atau lemak visceral diketahui berfungsi melepaskan pelbagai sitokin inflamasi (protein messenger). Selama strok iskemik, mekanisme inflamasi adalah salah satu mediator penting dari kecederaan otak.

    Cara terbaik untuk mengurangkan lemak di perut adalah dengan berolahraga. Sebuah kajian yang dilakukan baru-baru ini oleh Kevin C. Maki et al mendapati bahawa orang yang berolahraga secara teratur dan mengambil teh hijau akan kehilangan lebih banyak lemak di perut dan daerah subkutan perut berbanding mereka yang hanya berolahraga(3). LIHAT juga bagaimana Omega-3 melindungi komplikasi yang disebabkan kegemukan.

    Perubahan yang dicadangkan dalam diet termasuk mengurangkan garam, meningkatkan serat makanan, dan makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar secukupnya. Selain vitamin, mineral dan serat, buah-buahan dan sayur-sayuran juga mengandungi komponen kompleks tanaman yang disebut fitokimia, yang merupakan antioksidan.

    Selain menjadi sumber serat yang berharga, bijirin mengandungi asid folat dan juga kaya dengan vitamin B yang lain, seperti vitamin B6, yang membantu untuk menurunkan tahap homosistin yang dapat membantu melindungi terhadap aterosklerosis. Anda boleh memuat-turun lembar fakta di Diet dan Stroke DI SINI

    Kebanyakan individu yang berpersatuan menjadi lebih aktif secara fizikal dengan kehilangan berat badan, dan ini juga dapat mencegah strok, punca utama kematian ketiga. Dalam beberapa kes, kajian telah menunjukkan bahawa aktiviti fizikal secara teratur (lima kali seminggu) dapat menurunkan risiko strok sehingga setengah. KLIK DI SINI untuk maklumat lebih lanjut.

Jurnal rujukan

  1. O'Donnell MJ, Xavier D, Liu L, Zhang H, Chin SL, Rao-Melacini P, Rangarajan S, Islam S, Pais P, McQueen MJ, Mondo C, Damasceno A, Lopez-Jaramillo P, Hankey GJ, Dans AL, Yusoff K, Truelsen T, Diener HC, Sacco RL, Ryglewicz D, Czlonkowska A, Prof Weimar C, Wang X, Yusuf S, on behalf of the INTERSTROKE investigators. Risk factors for ischaemic and intracerebral haemorrhagic stroke in 22 countries (the INTERSTROKE study): a case-control study. The Lancet, Early Online Publication, 18 June 2010 doi:10.1016/S0140-6736(10)60834-3
  2. Most of the risk factors mirror those linked to heart attacks
  3. Maki KC, Reeves MS, Farmer M, Yasunaga K, Matsuo N, Katsuragi Y, Komikado M, Tokimitsu I, Wilder D, Jones F, Blumberg JB, Cartwright Y. Green tea catechin consumption enhances exercise-induced abdominal fat loss in overweight and obese adults. The Journal of Nutrition. 2009 Feb;139(2):264-70.
  4. Picture
  5. There is Life After Stroke. Contact NASAM today

No comments:

Post a Comment