Friday, June 11, 2010

Etika Batuk Dan Kebersihan Saluran Pernafasan

Penduduk Australia yang mengalami batuk berkahak diminta bertimbangrasa terhadap orang lain dan hendaklah menutup mulut mereka ketika mereka batuk.

Kuman yang dihasilkan melalui batuk dapat melakukan perjalanan dengan kelajuan lebih besar dari 1000km per jam, hampir secepat kelajuan suara.

"Jadi tidak hanya orang yang tidak beretika menyinggung orang di sekitar anda, tetapi anda juga boleh meningkatkan risiko penyebaran kuman yang disebabkan oleh batuk tersebut di tempat mula-mula anda berada," kata Gerald Quigley pada pelancaran 'Saya benci orang batuk di atas kepala saya' video,
KLIK DI SINI untuk melihat, oleh pengeluar Bisolvon *.

Kempen musim sejuk Australia direka untuk membantu mengurangkan penyebaran kuman dan meminimumkan gejala sosial yang disebabkan dari perilaku tidak sopan.

Kami telah mengubahsuai sebahagian daripada kempen tersebut untuk disesuaikan dengan budaya di Malaysia, terutama sekali menghapus tabiat meludah:

Etika Batuk dan Kebersihan Pernafasan

Sembunyikan batuk anda: Palingkan kepala dan batuklah pada tisu pakai buang. Jika anda perlu meludahkan kahak anda lakukannya pada tisu seperti anda batuk. Demikian juga jika anda ingin bersin atau menghembus hidung anda pada tisu pakai buang. Buang tisu pada tempat yang sesuai.

Memakai penutup mulut, jika memungkinkan.

Jika anda batuk di tangan anda, anda hanya menempatkan kuman di tangan anda, dimana kemungkinan anda akan menyebarkan kuman tersebut apabila anda menyentuh barang-barang, seperti tombol pintu, buku, atau tangan orang lain. Dan orang lain boleh mendapat sakit jika mereka menyentuh salah satu permukaan yang tercemar.

Bersihkan tangan anda
: Setelah batuk, bersin atau menghembus hidung, cuci tangan anda dengan sabun dan air. Gunakan cecair berasaskan alkohol, gel atau tisu basah jika anda tidak mempunyai sabun dan air.

* Bisolvon mengandungi bromhexine sebagai bahan aktif.

Bromhexine adalah secretolytic: ertinya, meningkatkan pengeluaran lendir serosa dalam saluran pernafasan dan membuatkan kahak lebih cair dan kurang melekat. Ini memberikan sumbangan untuk kesan secretomotoric: ia membantu silia - rambut kecil sepanjang saluran pernafasan - untuk mengangkut kahak keluar dari paru-paru.

Kesan pembersihan
lendir dari Bromhexine memudahkan saluran pernafasan untuk menghilangkan lendir secara semulajadi. Ini memudahkan terjadinya batuk secara produktif dan membantu dalam mengatasi jangkitan.

Berbincanglah dengan kami jika anda memerlukan maklumat lebih lanjut tentang bromhexine, secretolytics lain atau masalah kesihatan.

Gambar

No comments:

Post a Comment