Thursday, June 17, 2010

Bawang Putih– Kegunaannya

Secara tradisional, bawang putih telah digunakan untuk merawat jangkitan, luka, cirit-birit, sakit sendi, penyakit jantung, diabetes, dan gangguan lain.

Secara eksperimen, ia menunjukkan kegunaan sebagai antilipidemik, antihipertensi, antineoplastik, antibakteria, imunostimulan dan tindakan hipoglikemik.

Secara klinikal, bawang putih telah dievaluasi untuk beberapa keadaan, termasuk hipertensi, hiperkolesterolemia, klaudikasi intermiten, diabetes, rheumatoid arthritis, demam selsema, sebagai penolak serangga, dan untuk mencegah arteriosclerosis dan kanser.

Kepentingan untuk terus maju dalam bidang sains mengenai herba ini sangat luar biasa, merupakan herba kuno dan ramuan yang popular.

Sebuah pasukan penyelidik diketuai oleh David Kraus dari Universiti Alabama di Birmingham telah menunjukkan bahawa molekul bawang putih disebut polysulfida membebaskan hidrogen sulfida dalam sel darah merah ke dalam sistem vaskular (tikus), menyebabkan sel-sel otot polos arteri menjadi rileks.

Dengan cara ini hidrogen sulfida mampu melindungi jantung dari kerosakan tisu dan sel yang sering terlihat pada pesakit serangan jantung.

Hidrogen sulfida adalah gas beracun yang mudah terbakar, bertanggung jawab atas aroma telur busuk. Ia juga dihasilkan secara semulajadi oleh tubuh dalam jumlah yang kecil, dan dengan bertambahnya usia, pengeluaran hidrogen sulfida berkurangan.

Bagaimana secara tepat hidrogen sulfida mampu melindungi sistem kardiovaskular adalah tidak jelas sepenuhnya, tapi kemungkinan melibatkan penyekatan kerosakan oksidatif dalam sel.

Chen Liu dan rakan-rakannya di Sun Yat-Sen University, Guangzhou, China mampu menunjukkan bahawa allicin dalam bawang putih melindungi fungsi jantung dan mencegah pembentukan hipertrofi jantung dalam suatu model haiwan mapan. Keadaan ini dicapai dengan menghalang oksidatif spesies oksigen reaktif (ROS) bergantung stres mengganda isyarat intraselular.

Lebih banyak bukti klinikal diperlukan untuk bawang putih diterima sebagai agen terapeutik. Dalam masa yang sama, anda boleh terus mengambil suplemen kapsul bawang putih OTC dalam diet anda jika anda mahu, kerana umumnya dianggap selamat.

Hipertrofi jantung adalah penebalan otot jantung (myocardium) yang mengakibatkan penurunan saiz ruangan jantung, termasuk ventrikel kiri dan kanan. Tekanan darah tinggi (hipertensi) adalah punca umum dari hipertrofi jantung.

Spesies oksigen reaktif (ROS) adalah molekul reaktif yang mengandungi atom oksigen. Mereka adalah molekul yang sangat kecil yang termasuk ion oksigen dan peroksida sama ada anorganik atau organik. Mereka sangat reaktif kerana adanya shell valensi elektron berpasangan. ROS terbentuk sebagai produk sampingan alami dari metabolisme normal oksigen dan mempunyai peranan penting dalam sel isyarat. Namun, semasa stres persekitaran terjadi (contohnya UV atau pendedahan panas) peringkat ROS dapat meningkat secara dramatik, yang boleh menyebabkan kerosakan yang signifikan terhadap struktur sel. Keadaan ini menyebabkan situasi yang dikenali sebagai stres oksidatif. Wikipedia.

Allicin adalah sebatian organosulfur yang sangat reaktif terbentuk ketika bawang putih dihancurkan atau menjadi lebam. Reaksi ini dimangkinkan oleh enzim, alliinase, dan hasilnya cukup kompleks.

Jurnal Rujukan

John W. Elrod, John W. Calvert, Joanna Morrison, Jeannette E. Doeller, David W. Kraus, Ling Tao, Xiangying Jiao, Rosario Scalia, Levente Kiss, Csaba Szabo, Hideo Kimura, Chi-Wing Chow, and David J. Lefer. Hydrogen sulfide attenuates myocardial ischemia-reperfusion injury by preservation of mitochondrial function. Proceedings of the National Academy of Sciences. September 25, 2007 vol. 104 no. 39 15560-15565

Liu C, Cao F, Tang QZ, Yan L, Dong YG, Zhu LH, Wang L, Bian ZY, Li H. Allicin protects against cardiac hypertrophy and fibrosis via attenuating reactive oxygen species-dependent signaling pathways. Journal of Nutritional Biochemistry. 2010 Feb 24. [Epub ahead of print]

Aviello G, Abenavoli L, Borrelli F, Capasso R, Izzo AA, Lembo F, Romano B, Capasso F. Garlic: empiricism or science? Nat Prod Commun. 2009 Dec;4(12):1785-96.

Gambar

No comments:

Post a Comment