Monday, June 21, 2010

Lycopene dari Tomato – Manfaat Kesihatan

Lycopene adalah karotenoid bioaktif yang bertanggung jawab untuk warna merah pada buah-buahan dan sayuran.

Lycopene telah menarik perhatian kerana sifat fisikokimia dan biologi dalam pencegahan penyakit kronik seperti kanser, jantung dan penyakit neurodegeneratif, dan hipertensi, berbanding yang lain (1).

Salah satu mekanisme yang mungkin untuk aktiviti perlindungan tersebut adalah dengan menurunkan
-peraturan dari respon inflamasi. Ini termasuk:

* Penghambatan mediator penting pro-inflamasi, seperti pengurangan spesies oksigen reaktif,
* Penghambatan sintesis dan pelepasan sitokin pro-inflamasi,
* Perubahan dalam ekspresi siklooksigenase dan lipoxygenase,
* Modifikasi sintesis eicosanoid, dan
* Modulasi pusat transduksi isyarat, termasuk menggalakkan sintesis oksida nitrik melalui kesan penghambatan pada Nuklear Factor-kB (NF-kB), protein diaktifkan-1 (AP-1) dan isyarat mitogen-aktif protein kinase (MAPK) ( 2)

Data terkini menunjukkan lycopene juga menunjukkan aktiviti anti-inflamasi melalui induksi sel mati yang terprogram dalam sel kekebalan yang diaktifkan(2).

Lycopene telah menunjukkan kesan antioksidan dan anti kanser yang berbeza pada peringkat selular, dan jelas memberi sumbangan dari segi manfaat kesihatan kepada pengguna produk tomato. Namun, sehingga penelitian lebih lanjut ditetapkan faedah kesihatan yang signifikan dari suplemen lycopene per se, pada manusia, membuat kesimpulan bahawa pengambilan buah-buahan alami yang kaya karotenoid dan sayuran, terutama produk olahan tomato yang mengandungi lycopene, harus digalakkan, dengan implikasi positif pada kesihatan dan penyakit (3).

Lycopene dari produk olahan tomato nampaknya lebih mudah diperolehi berbanding tomato mentah (4).

Diantara produk olahan tomato, pes tomato berada pada kedudukan tertinggi dari segi kandungan lycopene manakala jus tomato dalam tin yang terendah. Sebagai contoh, 120ml jus tomato mengandungi likopen 26.4mg sementara jumlah yang sama lycopene boleh diperolehi daripada hanya 3 sudu makan pasta tomato. Ini dapat diperolehi dari produk Hunt's yang mengandungi 91mg lycpene.

Lycopene juga terdapat dalam Live-Well DAILYsential 45 + Multivitamin sebanyak 5mg dalam setiap kapsul. Kapsul Hovid LYCOvid mempunyai dua kali ganda jumlahnya per kapsul yang juga tercermin pada harga jualan. Hubungi kami SEKARANG juga!

Jurnal Rujukan

Waliszewski KN, Blasco G. Nutraceutical properties of lycopene. Salud Publica Mex. 2010 May-Jun;52(3):254-65.

Palozza P, Parrone N, Catalano A, Simone R. Tomato Lycopene and Inflammatory Cascade: Basic Interactions and Clinical Implications. Current Medicinal Chemistry. 2010 May 24. [Epub ahead of print]

A Basu and V Imrhan. Tomatoes versus lycopene in oxidative stress and carcinogenesis: conclusions from clinical trialsTomatoes versus lycopene in oxidative stress and carcinogenesis. European Journal of Clinical Nutrition (March 2007) 61, 295-303

Toma RB, Frank GC, Nakayama K, Tawfik E. Lycopene content in raw tomato varieties and tomato products. Journal of Foodservice (April 2008), 19 (2), pg. 197-204.

No comments:

Post a Comment